ANKA-3 İLK KEZ PİSTTE | İnsansız savaş uçağı ANKA-3 özellikleri...
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii'nin (TUSAŞ) geliştirdiği ANKA-3'ün görüntüleri ilk kez paylaşıldı. 44 bin fite kadar çıkabilen ve 40 bin fitte görev yapabilen delta kanatlı, jet motorlu, Muharip İnsansız Savaş Uçağı ANKA-3 piste çıktı. Görenleri kendisine hayran bırakan ANKA-3'ün özelliklerini haberimizde derledik...
- Haberler Haberleri
- 30 Nisan 2023, 00:00:54
Uçak kanat teknolojisi ile Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından geliştirilen delta kanatlı, düşük radar görünürlüğü, yüksek hız, yüksek taşıma kapasitesi gibi birçok avantaja sahip ANKA-3 pistte ilk kez görüntülendi. İlk uçuşu için gün sayan insansız hava aracı ANKA-3 İHA ürün ailesinin 3'üncü üyesi. Peki insansız savaş uçağı ANKA-3'ün özellikleri nedir? İşte merak edilenler...
İNSANSIZ SAVAŞ UÇAĞI ANKA-3 ÖZELLİKLERİ
ANKA insansız hava aracı platformu üzerinden geliştirilen ANKA-3 jet motorlu İHA'nın, kuyruk tasarımında herhangi bir yatay ve dikey stabilize bulunmaması, silah istasyonun gövde içinde barındırması sayesinde düşük radar izine sahip olacağı değerlendirmektedir. Yaklaşık 0.7 mach (800 km/s) hıza ve 7 tona varan kalkış ağırlığına, kanat altı silah istasyonlarıyla yüksek yük taşıma kapasitesine sahip olan ANKA-3, Türkiye'nin yeni nesil insansız hava araçlarında geldiği yeri göstermesi açısından oldukça önemli bir yere sahip olacak.
ANKA-3 ile keşif, gözetleme ve istihbarat toplanması, milli mühimmatlarla havadan karaya taarruz, hava-hava mühimmatları ile de düşman helikopter, uçak ve İHA'larını avlaması, düşük radar iziyle (stealth ucav) düşman radar ve hava savunma sistemlerinin etkisiz hale getirilmesi görevlerinde yer alabilecektir.
ANKA-3 MİUS ÖZELLİKLERİ
✈Jet Motorlu
✈7 ton Ağırlığında
✈0.7 Mach (800 km/s) Hızında
✈Düşük Radar İzine Sahip
✈Hava-Yer, Hava Hava Görevleri İcra Edebilme
ANKA 3 TEKNİK ÖZELLİKLERİ
✈Anka ve Anka II SİHA ile Ortak Aviyonik mimari ve YKİ (Yer Kontrol İstasyonu)
✈Düşük Radar Görünürlüğü (Stealth)
✈Yüksek Hızda İntikal
✈Yüksek Faydalı Yük Kapasitesi
✈LoS/BLOS (Uydu Kontrolü)
✈Max. Kalkış Ağırlığı: 6.500 kg
✈Faydalı Yük Kapasitesi: 1.200kg
✈Servis İrtifası: 40.000 ft
✈Dayanım: 10 saat @ 30kf
✈Seyir Hızı: 250kts/0.42Mach @ 30kf
✈Azami Hız: 425kts/0.7Mach @ 30kf
TAKSİ TESTLERİNE BAŞLADI
İnsansız Hava Araçları Mühendislik Direktörü Bülent Korkem, AA muhabirine, ANKA-3'ün kuyruksuz bir konfigürasyon olduğunu ve bunun sağladığı farklı avantajlar bulunduğunu söyledi.
Korkem, ANKA-3'ün tasarımdan kaynaklanan üstünlüklerine ilişkin şu bilgiyi verdi:
"Bunlardan biri ve en önemlisi radar görünürlüğünün düşük olması. Çünkü uçağın yatay ve dikey kuyrukları olmadığı için görünürlük oldukça düşüyor. Bazı ekstra tedbirlerle bunu daha da artırmak, görünürlüğü iyice düşürmek mümkün. Onun dışında bu konfigürasyonda sürükleme düşük. Daha fazla taşıma hacmi ve kapasitesi oluşturabiliyoruz. Dolayısıyla biz bu avantajların hepsini kullanmak istedik. Bayağı bir zaman planlaması oldu. 1 sene kadar önce daha küçük, yine kuyruksuz bir hava aracını uçurarak altyapıyı oluşturduk ve üzerine bu avantajları kullanacağımız böyle bir hava aracını geliştirmeye başladık. Geliştirme çalışmaları Şubat 2022'de başladı. Geldiğimiz noktada uçak şu anda taksi testlerine başlamış durumda. Bu süreç kısa süre içinde ilk uçuşun gerçekleşmesine kadar devam edecek. Daha sonra işin şekli düşerek üzerine görev sistemlerinin entegrasyonunun yapıldığı ve gerçek kullanıma hazırlandığı bir süreç başlayacak. Şu anda ilk uçuş, ilk hedef. Uçuş tarihi çok yakın, mayıs başında, mayıs ayının ortasını geçmeden inşallah uçuracağız."
ÖNÜMÜZDEKİ SENENİN BAŞINDA GÖREVE HAZIR
ANKA-3'ün operasyonel kullanımına ilişkin soruları yanıtlayan Bülent Korkem, uçağın üzerinde ciddi bir taşıma kapasitesi bulunduğunu, 44 bin fite kadar çıkıp, 40 bin fitte de görev yapabildiğini bildirdi.
Uçağın 0,7 mach gibi yüksek süratlere ulaşacağına işaret eden Korkem, şu değerlendirmede bulundu:
"Radar görünürlüğünün düşük olması bize uzun mesafelerde yüksek faydalı yük kapasitesi ve yüksek hızlarda görev yapabilme yeteneği kazandırıyor. Dolayısıyla ağır bir yük kapasitemiz var. Bunu üzerine takacağımız diğer elektronik sistemlerle, faydalı yüklerle destekleyerek havadan yere, gerektiğinde havadan havaya taarruz amacıyla kullanabiliriz. Yerdeki düşman sistemlerinin baskılanması için elektronik harp amacıyla kullanabiliriz. ANKA-3'ü Milli Muharip Uçak, HÜRJET, F-16 gibi insanlı sistemlerle ortak operasyonlarda kullanabiliriz. Hem üzerindeki faydalı yüklerle hem onların faydalı yüklerini birbirleriyle ortak kullanabildikleri bir imkan var. Dolayısıyla bu uçağın kullanım alanı çok geniş diyebiliriz. İlk uçuşu kısa bir zamanda yaparsak yıl sonuna kadar ya da önümüzdeki sene başında ilk göreve hazırlık durumu oluşacaktır diye düşünüyoruz."
ANKA-3'ÜN SİLAHLARI
Korkem, ANKA-3'ün taarruz yeteneğine ilişkin soruya karşılık, uçakta birisi gövde altı merkez, ikisi dahili ve kanat altlarında ikişer olmak üzere toplam 7 silah istasyonu bulunacağını anlattı.
Silah istasyonlarının değişik kapasiteleri bulunduğuna dikkati çeken Korkem, şunları kaydetti:
"Gövde içindeki dahili istasyonun yetenekleri çok büyük olacak. Yani orada ciddi bir hacmimiz var, bu konfigürasyonun getirdiği. Şu ana kadar Türkiye'de geliştirilmiş bütün mühimmatları bu sistem içinde taşıyabilir durumdayız. Dahili silah istasyonu Mark 83 sınıfı silahlardan birer adet taşıyabiliyor ya da hacmine göre çok daha fazla sayıda daha küçük mühimmat taşıyabiliriz. Kanat altındaki ilk büyük istasyonda SOM-J, yine Mark 83 sınıfı silahlar taşınabiliyor. Daha altındakiler kesinlikle taşınabiliyor. Kanat dışı istasyonlarda da nispeten küçük silahlar taşınabiliyor. Dolayısıyla yelpazemiz silah taşımak açısından çok geniş."
ANKA-3'ün gurur verici bir proje olduğunu vurgulayan Korkem, "Bizim açımızdan çok gurur verici bir proje. Teknolojinin sınırında her türlü çalışmayı gerçekleştirdik, yapmaya da devam ediyoruz. İnşallah başarılı bir ilk uçuş ve devamında yapacağımız görev sistemleri entegrasyonuyla ülkemize iyi bir ürün kazandıracağız." dedi.
ŞİMŞEK'İN BÜYÜK ABİSİ: SÜPER ŞİMŞEK
Korkem, ANKA-3'ün kanat altlarına konumlandırılan yüksek hızlı hedef uçak Şimşek'in yeni versiyonuna ilişkin de bilgi verdi.
Ortaya çıkan platformun "Şimşek'in büyük abisi" gibi olduğunu ifade eden Korkem, yeni ürüne "Süper Şimşek" ismini verdiklerini söyledi.
Korkem, Süper Şimşek'in öncelikle hedef uçak olacağını, bunu sahte hedef ve taarruz amaçlı mühimmatlı versiyonlarının izleyeceğini dile getirdi.
Mühimmatlı versiyonlarda farklı türde arayıcı başlıklar kullanacaklarını aktaran Korkem, "Dolayısıyla Süper Şimşek havadan yere, havadan havaya taarruz görevleri yapabilecek, üzerine kendi kapasitesi dahilinde elektronik harp sistemleri takılıp yerdeki düşman sistemlerinin tespiti, bunların baskılanması gibi görevleri gerçekleştirebilecek. En son versiyonlarından birinde seyir füzesine kadar ulaşabilecek bir yelpazede bu hava aracını da kullanacağız. 700 kilometrenin üzerinde menzil bekliyoruz." ifadelerini kullandı.
DİĞER HABERLER
-
AFAD'ın aktardığı bilgiye göre, Malatya'da 4,9 büyüklüğünde bir deprem meydana geldi. Merkezüssü Malatya'nın Doğanşehir ilçesi olarak belirtilen sarsıntının ardından bölgede bulunan vatandaşlar, AFAD ve Kandilli Rasathanesi'nden depremle ilgili bilgileri almak için araştırmalara başladı. Detaylar haberimizde... -
Resmi Gazete 15 Kasım 2024 tarihli 32723. sayısında yer alan kararlar kamuoyuna sunuldu. Günün ilk saatlerinde Resmi Gazete kararları, en çok araştırılan konular arasında yerini aldı. İşte Başkan Recep Tayyip Erdoğan tarafından imzalanan kararların yer aldığı 15 Kasım Cuma 2024 tarihli Resmi Gazete kararları... -
Deprem 15 Kasım Cuma | Deprem riski ile her an karşı karşıya olan fay hatları üzerindeki ülkemizde, sarsıntıların şiddeti, olduğu yer gibi teknik bilgiler iki farklı kaynak tarafından paylaşılıyor. AFAD ve Kandilli Rasathanesi'nin hesaplamalarıyla vatandaşlar, ülkede olan depremleri, şiddetini ve artçıları anlık olarak öğrenebilirken 15 Kasım 2024 AFAD, Kandilli Rasathanesi son depremler listesini sizler için derledik.